KOMUNIKAT z dnia 15.01.2025r. - Powiatowy Urząd Pracy w Piekarach Śląskich

Pomoc dla Ukrainy - banner PUP_WUP

Rynek pracy - pomoc dla Ukrainy

Ważny komunikat


WAŻNY KOMUNIKAT DOTYCZĄCY REJESTRACJI
 
Powiatowy Urząd Pracy w Piekarach Śląskich przypomina, że preferowaną formą rejestracji osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy jest forma elektroniczna za pośrednictwem portalu 
www.praca.gov.pl

 

Nagłówek

Najważniejsze aktualności

Aktualności

KOMUNIKAT z dnia 15.01.2025r.


logo nabór KFS


KOMUNIKAT Z DNIA 15.01.2025r.
 

Na podstawie §2 pkt. 1 Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2018r., poz. 117) Powiatowy Urząd Pracy w Piekarach Śląskich ogłasza nabór wniosków pracodawców o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na sfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego.
 
 
Wnioski przyjmowane będą w dniach  03-04.02.2025r. 
w godzinach
od 8:00 do 14:00.

 
 
Wnioski:
1. w formie papierowej (podpisane przez osobę/y upoważnioną/e) - wniosek wraz z wymaganymi załącznikami można przesłać pocztą bądź przesyłką kurierską, lub złożyć osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Piekarach Śląskich. W przypadku wniosków nadsyłanych pocztą lub przesyłką kurierską decyduje data wpływu wniosku do siedziby Powiatowego Urzędu Pracy w Piekarach Śląskich.
 
2. w formie elektronicznej (podpisane przez osobę uprawnioną podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad określonych w przepisach dotyczących podpisu elektronicznego, lub podpisany podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP) należy wysłać za pomocą systemu praca.gov.pl, e-doręczenia lub ePUAP (www.epuap.pl) na adres skrzynki podawczej "/puppiekary/SkrytkaESP" (z katalogu spraw wybierać należy pozycję "Pismo ogólne do podmiotu publicznego" adresując wniosek wraz z załącznikami na adres Powiatowego Urzędu Pracy w Piekarach Śląskich). Wnioski opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej (e PUAP) lub przez praca.gov.pl można składać wyłącznie od godziny 8.00 do 14.00 w dniu 03-04.02.2025r.
 
Wnioski złożone w jakikolwiek inny sposób niż określony w niniejszym komunikacie (w tym rownież złożone przez pracodawców poza ww. terminem oraz godzinami naboru) nie będą podlegać rozpatrzeniu.
 
ZASADY I MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA DZIAŁAŃ NA RZECZ KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO PRACOWNIKÓW I PRACODAWCÓW ZE ŚRODKÓW FUNDUSZU PRACY - KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO DOSTĘPNE SĄ NA STRONIE INTERNETOWEJ URZĘDU. WNIOSEK O DOFINANSOWANIE KOSZTÓW KSZTAŁCENIA WRAZ Z ZAŁĄCZNIKAMI UMIESZCZONY JEST W ZAKŁADCE DOKUMENTY DO POBRANIA.
 
Wnioskodawcy powinni pamiętać, że środki Krajowego Funduszu Szkoleniowego przeznaczone są na formy kształcenia ustawicznego związane ze szkoleniami zawodowymi.
 
Informujemy, iż dostępny limit środków  Krajowego Funduszu Szkoleniowego wynosi 463.600,00 zł z przeznaczeniem na następujące priorytety: 
 
  • Priorytet pierwszy –  Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. powiecie czy województwie;

    Składając wniosek o dofinansowanie z KFS w ramach tego priorytetu pracodawca udowadnia, że wnioskowana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie miasta Piekary Śląskie bądź województwa śląskiego. Oznacza to zawód zidentyfikowany jako deficytowy w oparciu o wyniki „Barometru zawodów 2025" dla miasta Piekary Śląskie oraz „Barometru zawodów 2025" województwa śląskiego (wyniki badania zamieszczone na stronie internetowej Urzędu). Pracodawca wnioskujący o dofinansowanie kształcenia ustawicznego pracowników zatrudnionych na terenie innego powiatu lub województwa niż siedziba Powiatowego Urzędu Pracy w Piekarach Śląskich, powinien wykazać, że zawód jest deficytowy dla miejsca wykonywania pracy według Barometru zawodów 2025 dla powiatu, w którym wykonywana jest praca. 

    Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu udowadnia we wniosku, ze wskazany zakres kształcenia ustawicznego jest powiązany z wykonywaniem pracy w zawodzie deficytowym.
  • Priorytet drugi – Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy;

    Sformułowanie „nowe procesy, technologie czy narzędzia pracy" w niniejszym priorytecie należy rozumieć jako rozwiązania nowe dla Wnioskodawcy, a nie dla całego rynku pracy.

    Pracodawcy, chcący skorzystać z dofinansowania w ramach ww. priorytetu wykazują, że:

    -  w ciągu jednego roku przed lub w ciągu trzech miesięcy po złożeniu wniosku zostały lub zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a pracownicy objęci kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi zmianami. W tym celu należy przedłożyć dokument potwierdzający dokonany lub planowany zakup maszyn, narzędzi technologii i systemów, a także wskazać konkretną datę zakupu, a po dokonaniu zakupu dostarczyć kopię faktur. 

    Należy także złożyć dodatkowe oświadczenie, w którym opisane będzie zastosowanie nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.

    Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach tego priorytetu można objąć jedynie pracownika i pracodawcę, który w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystał z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu.
  • Priorytet trzeci –  Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku; 
     
    Powyższy priorytet oferuje wsparcie pracodawcom prowadzącym  działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024, poz. 1371).
     
    Warunkiem skorzystania ze środków priorytetu jest prowadzenie działalności na terenie którejkolwiek z gmin z poniższego wykazu oraz oświadczenie pracodawcy o konieczności nabycia nowych umiejętności czy kwalifikacji w związku z rozszerzeniem/ przekwalifikowaniem obszaru działalności firmy z powołaniem się na odpowiedni przepis. Dofinansowane formy kształcenia ustawicznego mają  wspomagać wprowadzenie zmian umożliwiających utrzymanie się na rynku czy pozwalających uniknąć zwolnień czy wręcz zatrudnić nowych pracowników.
     
    Powyżej wskazane rozporządzenie dotyczy gmin:
     
    1) w województwie dolnośląskim:
     
    wszystkie gminy położone na terenie powiatów bolesławskiego, dzierżoniowskiego, jaworskiego, kamiennogórskiego, karkonoskiego, kłodzkiego, legnickiego, lubańskiego, lwóweckiego, średzkiego, świdnickiego, wałbrzyskiego, wołowskiego, ząbkowickiego, zgorzeleckiego i złotoryjskiego oraz miasta na prawach powiatu Jelenia Góra, Legnica i Wałbrzych,
    w powiecie głogowskim – gmina miejska Głogów, gmina wiejska Głogów, gmina Kotla, gmina Pęcław i gmina Żukowice,
    w powiecie górowskim – gmina Jemielno,
    w powiecie lubińskim – miasto i gmina Ścinawa,
    w powiecie oławskim – gmina miejska Oława i gmina wiejska Oława,
    w powiecie strzelińskim – gmina Strzelin,
    w powiecie wrocławskim – gmina Kąty Wrocławskie, gmina Mietków i gmina Sobótka;
     
    2) w województwie lubuskim:
     
    w powiecie krośnieńskim – gmina Dąbie i gmina Krosno Odrzańskie,
    w powiecie nowosolskim – gmina Bytom Odrzański, gmina Kolsko, gmina miejska Nowa Sól, gmina wiejska Nowa Sól, gmina Otyń i gmina Siedlisko,
    w powiecie słubickim – gmina Cybinka i gmina Słubice,
    w powiecie wschowskim – gmina Szlichtyngowa,
    w powiecie zielonogórskim – gmina Bojadłą, gmina Czerwieńsk, gmina Nowogród Bobrzański, gmina Sulechów, gmina Trzebiechów i gmina Zabór,
    w powiecie żagańskim – gmina miejsko-wiejska Szprotawa i gmina wiejska Żagań oraz miasto Małomice i miasto Żagań;
     
    3) w województwie opolskim – wszystkie gminy położone na terenie powiatów brzeskiego, głubczyckiego, kędzierzyńsko-kozielskiego, krapkowickiego, nyskiego, opolskiego i prudnickiego;
     
    4) w województwie śląskim – wszystkie gminy położone na terenie powiatów bielskiego, cieszyńskiego, pszczyńskiego i raciborskiego oraz miasto na prawach powiatu Bielsko-Biała.

     
  • Priorytet czwarty –  Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy;

    W ramach wskazanego priorytetu  poprzez współpracę między pracodawcami, pracownikami i związkami zawodowymi możliwe jest wykształcenie umiejętności identyfikowania  oraz reagowania na mobbing i dyskryminację na każdym szczeblu organizacyjnym, co przyczynia się do budowania kultur organizacyjnych opartych na szacunku i równości.

    Szkolenia w ramach tego priorytetu powinny zawierać tematykę, w ramach której pracodawcy i pracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności m.in.: 
    - do rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, co zwiększy ich uważność na sposób komunikacji i budowania relacji w zespołach,
    - dotyczące różnych form mobbingu, jak rozumieć jego wpływ na zespół oraz jak skutecznie reagować i zapobiegać sytuacjom o charakterze mobbingu w przyszłości,
    - rozpoznawania/ uważności (szczególnie menadżerowie/ pracodawcy) na zachowania i relacje w zespołach,
    - do promowania bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy,
    - na temat skutków społecznych i prawnych mobbingu lub dyskryminacji,
    - dotyczące wdrażania procedur przeciwdziałania i reagowania na przypadki nieprawidłowości.

    Szkolenia tego typu mają na celu wzmocnienie umiejętności zarządzania, poprawę komunikacji wewnętrznej oraz stworzenie środowiska opartego na równości, integracji i zaangażowaniu pracowników. Realizacja tych celów wpływa na budowanie kultury organizacyjnej, która sprzyja efektywności i zadowoleniu zespołu.

    Priorytet ten ma również zachęcać do tworzenia i oferuje wsparcie w zakresie zasad funkcjonowania i działania rad pracowniczych – na poziomie unijnym i poszczególnych krajów UE. Ma pomóc znaleźć odpowiedź na pytanie jak promować reprezentację pracowniczą w postaci rad pracowniczych w Polsce. W obliczu wymogu prawnego (ustawa z dnia 7 kwietnia 2006r. o informowaniu pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji – Dz. U. nr 79, poz. 550) powołania Rady Pracowników przez pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników lub na wniosek co najmniej 10% załogi, staje się jasne, jak kluczowe jest prawidłowe funkcjonowanie tych organów. Rady Pracowników pełnią istotną rolę w zapewnianiu płynności komunikacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, szczególnie w przypadkach, gdzie związki zawodowe nie są obecne.

    W ramach powyższego priorytetu PKD ani profil działalności wnioskodawcy  nie jest istotne dla możliwości ubiegania się o środki KFS.

    Pracodawca we wniosku uzasadnia konieczność odbycia kształcenia w ramach powyższego priorytetu.

     
  • Priorytet piąty –  Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej;

    Priorytet adresowany jest do wszystkich pracodawców, bez względu na rodzaj i obszar prowadzonej działalności, w ramach którego można przeszkolić każdego pracownika czy pracodawcę bez względu na wykonywaną pracę. Brak jest konkretnych kryteriów dostępu, co znaczy, że o środki KFS w ramach powyższego priorytetu może aplikować każdy zainteresowany pracodawca.

    Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy bardzo szeroko pojętego zdrowia psychicznego, w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy.
    Szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenia przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menadżerom, jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy.

    Przykładowe obszary, które mogą znaleźć się w zakresie tematycznym szkoleń:
    - rola pracodawcy we wspieraniu zdrowia psychicznego,
    - przyczyny i skutki stresu zawodowego, wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z nimi,
    - skuteczna komunikacja w zespole, budowanie otwartego środowiska pracy, tworzenie przyjaznego środowiska pracy,
    - różnorodność w miejscu pracy, integracja pracowników wywodzących się z różnych grup pokoleniowych,
    - promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, zdrowego stylu życia, technik relaksacyjnych i innych metod radzenia sobie ze stresem.

    Pracodawca we wniosku uzasadnia konieczność odbycia kształcenia w ramach ww. priorytetu.


     
  • Priorytet szósty – Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy; 

    W ramach powyższego priorytetu mogą zostać sfinansowane szkolenia TYLKO dla cudzoziemców.

    Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazano w szczególności:
    - doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu/ branży;
    - doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
    - rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów zatrudniających cudzoziemców.

    Pracodawca we wniosku uzasadnia celowość odbycia kształcenia w ramach ww. priorytetu. 


     
  • Priorytet siódmy – Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych; 

    Celem wprowadzenia niniejszego priorytetu jest chęć wsparcia osób zatrudnionych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.

    We wniosku, w  uzasadnieniu celowości, pracodawca wykazuje konieczność odbycia szkolenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych.

    Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD sekcji Q, tj. Opieka zdrowotna 
    i pomoc społeczna w działach:
    - Opieka zdrowotna - 86,
    - Pomoc społeczna z zakwaterowaniem – 87,
    - Pomoc społeczna bez zakwaterowania – 88.


    W ramach tego priorytetu można dofinansować dopuszczalne ustawą formy kształcenia ustawicznego bezpośrednio związane z szeroko pojętą opieką zdrowotną czy opieką społeczną. Należy jednak pamiętać, że w ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne, np. środki na specjalizacje pielęgniarek i położnych.


     
  • Priorytet ósmy –  Rozwój umiejętności cyfrowych; 

    W każdej dziedzinie gospodarki i w większości współczesnych zawodów kompetencje cyfrowe nabierają kluczowego znaczenia. Pracodawcy coraz częściej poszukują pracowników, którzy będą rozumieć potrzebę funkcjonowania w cyfrowym świecie oraz sprawnie i twórczo posługiwać się narzędziami nowych technologii. 

    W złożonym wniosku o dofinansowanie ze środków KFS podnoszenia kompetencji cyfrowych pracodawca w uzasadnieniu wykazuje, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które są objęte tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.

    W ramach powyższego priorytetu PKD wnioskodawcy nie jest istotne dla możliwości ubiegania się o środki KFS.

     
     
    Priorytet dziewiąty – Wsparcie rozwoju umiejętności związanych  z transformacją energetyczną; 
     
    Transformacja energetyczna to długotrwały proces modyfikacji gospodarki i sieci energetycznych, aby były bardziej zrównoważone, mniej zależne od paliw kopalnych i bardziej efektywne energetycznie. Celem transformacji energetycznej jest zmniejszenie szkód dla klimatu, zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.
     
    W Polsce ma oznaczać ona rozwój i przebudowę polskiej energetyki zgodnie z celami polityki klimatyczno-energetycznej. Przyjęto, że ma się opierać na trzech filarach:
     
    1) dekarbonizacja – czyli redukcja emisji gazów cieplarnianych i rozwój OZE,
    2) decentralizacja – dotyczy odejścia od dużych elektrowni na rzecz rozproszonych odnawialnych źródeł energii o mniejszej mocy,
    3) digitalizacja – to postawienie na infrastrukturę informatyczną, dzięki której możliwe będzie np. wprowadzenie taryf dynamicznych (czyli takich, w których końcowa opłata za energię jest bezpośrednio powiązana z bieżącymi cenami na hurtowym rynku energii)
     
    Priorytet powyższy adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia  z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych. Będą również mogły być finansowane szkolenia mające na celu rozwój tzw. zielonych kompetencji czyli zestawu umiejętności pozwalających na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach tego priorytetu mogą być finansowane również szkolenia w obszarze szeroko pojętej ekologii.
     
    Pracodawca we wniosku uzasadnia celowość odbycia kształcenia w ramach ww. priorytetu.
     
     
     
     
    UWAGA!!!
     
    1. Jeden pracodawca składa jeden wniosek, w którym uwzględnia wszystkie działania, o których finansowanie się ubiega oraz wszystkich zatrudnionych pracowników, których chce objąć wybraną formą kształcenia.
     
    2. Składany wniosek musi mieścić się w obszarze przynajmniej jednego z priorytetów
     
    3. Środki KFS muszą zostać wydane i rozliczone w roku 2025.
     
    Pracodawca nie może otrzymać dofinansowania do usług, świadczonych przez usługodawcę, z którym jest powiązany osobowo lub kapitałowo. Przez powiązanie kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między pracodawcą lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu pracodawcy, polegające w szczególności na: 
     
    a) uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej, 
    b) posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji, 
    c) pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika, 
    d) pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
     
    Środki KFS nie mogą zostać przeznaczone na opłacenie kosztów kształcenia ustawicznego, które:
     
    1) zostało sfinansowane z innych środków publicznych; 
    2) pracodawca jest obowiązany zapewnić na mocy odrębnych przepisów;
    3) obejmuje działania rozpoczęte przed dniem podpisania umowy o dofinansowanie;
    4) dotyczy osoby współpracującej, zgodnie z art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, tj. małżonka, dzieci własnych lub dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobionych, rodziców, macochy i ojczyma pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracujących przy prowadzeniu działalności,
    5) świadczone jest przez instytucje zagraniczne i/lub prowadzone za granicą Polski;
    6) o które wnioskuje lub jest wykonawcą osoba prawna, podmiot lub organ objęty środkami sankcyjnymi w związku z działaniami wojennymi Federacji Rosyjskiej, w szczególności osobą prawną, podmiotem lub organem z siedzibą w Rosji będącą/cym pod kontrolą publiczną. Wnioskodawca i realizator kształcenia nie może mieć żadnych powiązań, w tym kapitałowych, osobowych z osobami prawnymi, podmiotami lub organami objętymi ww. środkami sankcyjnymi.
     
    Z dofinansowania ze środków KFS wyklucza się:
     
    - staże podyplomowe wraz z kosztem obsługi określonym w przepisach o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz szkolenia specjalizacyjne lekarzy i lekarzy dentystów, 
    o których mowa w przepisach o zawodach lekarza i lekarza dentysty, a także specjalizacje pielęgniarek i położnych, o których mowa w przepisach o zawodach pielęgniarki i położnej;
    - szkolenia BHP i p.poż;
    - koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia;
    - kursy na prawo jazdy kat. B.
     
    Przy rozpatrywaniu wniosku starosta uwzględnia (na podstawie § 6 ust. 5 ww. rozporządzenia): 
     
    zgodność dofinansowanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
    zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego 
    z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
    koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS 
    w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
    posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
    w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
    plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
    możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy.

    Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się pracodawcę na piśmie w przypadku niedołączenia do wniosku załączników wymaganych zgodnie z § 5 ust 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2018r., poz. 117), tj. zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023r., poz. 702), informacji określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia  30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, kopii dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności – w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (np. aktualna umowa spółki cywilnej, uchwała, statut , itp.), programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu, wzoru dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.

     
    W sytuacji gdy zainteresowanie pracodawców skorzystaniem ze środków KFS przekroczy limit przyznany na powiat:
     
    a) będą finansowane wyłącznie kursy i szkolenia (nie będą finansowane studia podyplomowe, egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych, badania lekarskie lub psychologiczne, ubezpieczenie NNW, określanie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego),
    b) pierwszeństwo w przyznaniu dofinansowania otrzymają pracodawcy niekorzystający w roku poprzednim ze wsparcia w ramach KFS oraz pracodawcy, którzy nie są organem administracji publicznej w rozumieniu przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

Rynek pracy

Statystyki i analizy

5,1%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec grudnia 2024 r.

wykres statystyki

Stawki

  • 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 48.969,72 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej

Akty prawne

Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Urząd

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Jak wnosić pisma do Urzędu

W związku z nowelizacją przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego z dnia 05.10.2021r., Powiatowy Urząd Pracy w Piekarach Śląskich informuje, że podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania oraz zażalenia) wnosi się na piśmie lub ustnie do protokołu:

Podania wnosi się:

  • w postaci elektronicznej - na adres do doręczeń elektronicznych:
    • www.praca.gov.pl
       
    • e-PUAP:
      /puppiekary/SkrytkaESP

       
    • e-Doręczenia:
      AE:PL-46545-81229-ATBGI-20
  • na piśmie -  za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: 41-940 Piekary Śląskie, ul. Ks. J. Popiełuszki 14;
  • na piśmie - w Biurze Podawczym tutejszego Urzędu od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 15:30.

UWAGA: Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, podania wniesione na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej (tj. e-mail) pozostawia się bez rozpoznania.

Podstawa prawna: art. 63 §1 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2024r. poz. 572)

Jednocześnie informujemy, że stan zagrożenia epidemiologicznego zakończył się z dniem 30.06.2023r.



- e-Doręczenia - www.gov.pl/web/e-doreczenia
adres do e-Doręczeń:  AE:PL-46545-81229-ATBGI-20

- Elektroniczna Skrzynka Podawcza - www.epuap.gov.pl
adres skrzynki podawczej: /puppiekary/SkrytkaESP 

- Pismo ogólne do Urzędu - www.praca.gov.pl